Sem občas přidám
nějakou cyklo-radu pro údržbu kola a podobně
Duše
Zkusmo jsem koupil 3 různé duše, abych mohl porovnat různé
výrobce. Všechny měly galuskový ventilek a byly vhodné do nejběžnějšího pláště o rozměru 26 x 1.95, stály
70kč. (www.kupkolo.cz)
Výrobci byli: Ritchey, Hutchinson, Rubena (časem bych rád přidal aspoň Kenda
a Michelin)
Sledované parametry byly: obal, smotanost duše, hmotnost, rozměr, ostatní
drobnosti.
A výsledek?
Duše Ritchey (26 x 1.9-2.1) a Hutchinson (26 x 1.85-2.125)
byly ledabyle srolované a bylo potřeba je přemotat.
Hutchinson navíc neměla vnější závit na ventilku, takže není možné ventilek
přitáhnout objímkou k ráfku, což může vadit při nafukování prázdné duše.
Ritchey i Hutchinson měly pevné a fortelné krabičky, které jistě najdou užití
například v batohu na lékárničku nebo nářadí.
Krabička od Ritchey byla neobvykle vysoká (proto jsem ji koupil), čímž je vhodná
jako obal třeba na onu lékárničku - vejde se do ní lahvička peroxidu :) Ritchey vážila 180g, Hutchinson 170g.
Rubenu (26 x 1.5-2.1) jsem si nechal na závěr.
Ta neměla krabičku nic moc, nebyla fortelná, vhodná spíše na vyhození. Nicméně důležitější je obsah a ten hodnotím skvěle. Duše byla prvotřídně složená
a navíc posypaná mastkem, což se už dnes jen tak nevidí. Dále byla nejlehčí, vážila 160g. To si vysvětluju tím, že je dimenzovaná na
nejmenší průměr pláště (1.5 palce) proto je na ní míň materiálu.
Nevím jestli je to výhoda nebo ne. Při větším nafouknutí bude duše chatrnější,
než Ritchey a Hutchinson.
Závěr:
Hutchinson bych nebral kvůli chybějícímu vnějšímu závitu ventilku, takže váhám mezi Ritchey
a Rubenou.
Rubena byla skvěle připravena na okamžité uložení do batohu, posypaná mastkem,
byla nejlehčí a tím ale možná i chatrná. Ritchey naopak nebyla hezky smotaná, ale mě motání baví, tak jsem ji namotal :)
Byla ale nejtěžší (to proto že měla nejtlustší "věnec") což by mohla být známka
odolnosti.
Rozhodnutí tedy nechám na čtenáři. Běžný výletník nebo praktik asi vezme Rubenu. Kdo dá na
pocit fortelnosti, vezme Ritchey.
A co je to ten mastek?
To je taková jako mouka, kterou se
duše pomaže. Mastek, neboli klouzek, pak způsobí, že duše v plášti při montáži
dobře klouže a sedne si. Bez klouzku se může stát, že se duše přilepí na plášť a
bude lehce deformovaná.
Špalky
Kdo má na kole běžné V-čkové brzdy, ten to zná.
Špalek je kus
gumy, který, přitištěn k hliníkovému ráfku, slouží ku zpomalení rotace kola a
tím váš velocipéd zastaví.
Nicméně není špalek jako špalek.
Běžné špalíky, co stojí kolem 40kč, dle mých zkušeností moc
nevydrží, nebrzdí účinně, sjedou se řádově do 1000 Km, mohou špinit ráfek a tím
dále snižovat účinnost brzdění. Mění se celé, včetně kovových úchytů, čímž
přírodě nepřidáme.
Proto doporučuji špalky s výměnnými gumičkami.
Jeden pár stojí 300-400kč, podle výrobce. Nicméně vydrží mnohonásobně déle,
klidně 5000km a brzdí nesrovnatelně lépe.
Jejich výhoda je v tom, že po sjetí stačí dokoupit jen ty malé tenké gumičky, které brzdí
o ráfek. (pár za 200kč)
Zdá se to dražší, ale jak říkám, vydrží hrozně moc. Dělají se i vícebarevné,
které umí čistit ráfek a omezují pískání brzd (Např. výrobce BBB).
Další výhodou je, že se náhradní špalíky vejdou i do malé krabičky a nezaberou v
batohu místo, protože potřebujete jen náhradní gumičku, ne celý úchytový
mechanismus.
Když brzdy sjedete, stačí vysunout gumičku a
nasunout novou. Není nutně potřeba rozšroubovat špalek a znova no štelovat a
upevňovat, což je pruda.
www.kupkolo.cz
Řetěz, pastorky a spol.
Stejně jako se opotřebovávají duše nebo špalky, ojíždí se i
řetěz a spolu s ním pastorky (neboli kazeta) a v menší míře i táci (řečené
kliky).
Co je důležité, je měřit délku řetězu. Od té se pak odvíjí potřeba
řetěz vyměnit, případně vyměnit i kazetu a kliky.
Životnost běžného řetězu odhaduju na 2000 - 4000 km. Záleží na zátěži, zacházení
a podobně.
První řetěz mi vydržel skoro 5000 km (tuším, že to bylo Shimano HG), další potom
cca 2500 km (SRAM 950 a 970). Asi jsem pak začal jezdit drsněji :)
Měření řetězu je jednoduché. Stačí k tomu šuplera, která má
zobáčky na měření vnitřních průměrů. Taky se k tomuto účelu používají speciální
měrky, ale prý nemusí být přesné.
Když si koupíte nové kolo, nebo nový řetěz, hned to změřte, ať víte, na čem
jste.
Když použijete měrku, tak ta všechno změří za vás. Pokud ale chcete mít přesnou
informaci o stavu řetězu, nebo prostě měrku nemáte, zkuste to šuplerou
následovně:
Na šupleře nastavíme rozměr 132 mm a pacičky pro měření vnitřního průměru
zasuneme mezi oka napnutého řetězu. Pak šupleru roztáhneme co to půjde a
zapíšeme si naměřenou hodnotu.
Takovéto měření provedeme 3x - 4x po celé délce řetězu a hodnoty zprůměrujeme.
Pokud bude výsledná hodnota 132,2 mm, je řetěz nový. 132,8 už je vytahaný
a chce ho to vyměnit, jinak zničíte pastorky. Ukázka měření vytahaného řetězu je
ZDE. Jak je na
fotkách vidět, naměřil jsem 133,3 mm. Tenhle řetěz už měl být půl roku vyhozenej.
Poznámka: Po výměně řetězu je pravděpodobné, že bude
střílet. Během cca 200km se to spraví. Pokud ne, je špatná kazeta.
Poznámka 2: Když koupíte nový řetěz, patrně bude
zbytečně dlouhý. To se pozná tak, že ho nandáte na kolo a zařadíte největší tác
a největší kolečko. Zadní přehazovačka by měla být našponovaná směrem dopředu.
Pokud je volná a máte pocit, že by šel za těchto podmínek použít kratší řetěz,
zkraťte jej pomocí nejtovačky. Pokud ji nemáte, nic se neděje, i s tímhle
řetězem se dá jezdit, ale chtělo by to pořešit.
No a pár zkušeností z praxe:
Vemme si modelový příklad, kdy si koupíte nové kolo. Přinesete
ho domů a na řetězu naměříte 132,2 mm, protože je novej.
Pak chvíli jezdíte jezdíte a po X km ho znovu změříte a naměříte 132,4mm. To je
ok, takže jezdíte dál.
Pak ho změříte zas a naměříte cca 132,6mm. A to je čas na rozvahu.
Já to totiž s řetězem dělám tak, že ho vyměním o něco dřív, než by se mělo. Ale
nevyhodím jej, anóbrž jej schovám a na kolo nandám řetěz fungl nový.
Ten nový řetěz taky sjedu jen na 132,6mm, pak ho sundám a vyměním za třetí, opět
nový, řetěz.
Takže nyní mám 3 rozježděné řetězy. První dva opotřebené mám úhledně srovnané,
vyčištěné, namazané, očíslované a naměřené v krabičce a třetí je na kole. Až i
ten sjedu na 132,6mm, tak zpátky nasadím první řetěz a sjedu ho tak na 132,8mm.
Pak ho vyměním za druhý a ten po čase za třetí. Atd atd .. Prostě pořád řetězy
dokola prohazuju, dokud kolo jezdí.
Nákup 2 nových řetězů přijde na 1000 Kč (ten první máte zdarma od výrobce) a mně
tohle prohazování vydrželo 10 000 km. Pak jsem vyhodil řetěz i pastorky a za
1000 Kč to koupil nové. Táci jsou v pohodě. A těch 10 000 km nebyla konečná
vzdálenost.
Spíše jsem se bál, aby se mi nezačly ničit i kliky, tak jsem preventivně všechno
ostatní vyměnil.
A proč to tak dělám? No proto, že vytahaný řetěz velmi ničí
pastorky. Proto jej vždy vyměním dřív, než se vytáhne. Na pastorkách tak dlouhou
dobu jezdím na novém řetězu, takže vydrží.
Samozřejmě je otázkou, jestli by se nevyplatilo řetěz neměnit vůbec a nakonec
vyhodit jak řetěz, tak pastorky i kliky a všechno koupit nové (celkem za cca
2000-3000 kč) Šlo by o to, kolik KM tímto způsobem vše bude fungovat, jak má.